Merkevareløft for næringsmiddelbedriften fra Follese
Isbjørn Is gikk fra å være en lokal vestlandsaktør til å bli nasjonal etter å ha fått distribusjonsavtale med Rema 1000 i 2019. Isbjørnene har de siste par årene gjort store investeringer i produksjonsteknologi og økt plass og kapasitet for lager og fabrikk. Videre har man iverksatt store forbedringsprosjekter for å møte nye krav til HMS og Matsikkerhet. Høsten 2020 ble Isbjørn Is også BRC-sertifisert.
Resultatmessig hadde Isbjørn Is Holding i 2020 en omsetningsøkning 115 MNOK og et samlet salg på 350 MNOK Driftsresultat før skatt endte på 22 MNOK.
Merkevaren Isbjørn Is
Parallelt med dette har vi lagt ned store krefter i hvem og hva merkevaren Isbjørn skal være og bety for de rundt oss; forbrukere, handel, samfunn, ansatte samt eiere og styre.
En lokal merkevare som Isbjørn Is, betyr mye i sine omgivelser. 1962 var året da den isglade kjøpmannen Bjørn Lohne startet sin iskremproduksjon i 3. etasje i den gule landhandleren på kaien på Kleppestø. Mye kjærlighet til faget, iskrem og ikke minst hardt arbeid ble lagt ned i årene som fulgte. En brytningstid var det på mange måter da selskapet ble kjøpt opp i 2016, men fortsatt med samme kjærlighet til iskrem, faget og ikke minst stolthet til det som gjennom årene er skapt av verdi og arbeidsplasser på iskremøyen på Vestlandet.
Å ta Isbjørn Is videre inn i en ny tid er et ærefult oppdrag. Prosjektets høyeste formål har vært å skape en revitalisert merkevare som en ekstra motor for videre vekst – og det som kommer etter oss. Nå var tiden inne. Inne for først å vende blikket bakover før vi atter vendte det opp og frem. Vi gravde i grunnen for å finne innsikt, og dermed kunne vanne røttene våre. Vi fant at merkevaren Isbjørn Is de siste årene har blitt gjenkjent som en lokal, vennlig, jordnær, raus, sosial og merkevare – og som en tilbyder av en bred portefølje av gode produkter som gir god verdi og gjennom sin familieorientering. De iboende gode kvalitetene som er bygget inn i merkevaren over tid, er det nødvendige fundamentet for å bygge fornyet verdi for fremtiden.
Vår nye identitet skal overordnet ta opp i seg selskapets verdier; troverdig, ansvarlig, smart og å ha det lille glimtet i øyet. Det skal all kommunikasjon bære preg av fremover – hvor vi skal jobbe for å bli enda mer unik i vår kategori gjennom å være gøy, utadvendt, moderne, uttrykksfull og samtidig bygge preferanse hos den voksne delen av målgruppen.
Lansering av ny visuell identitet og logo 22. februar 2021
Dagens lanseringsdato 22. februar er ikke tilfeldig. Det er dagen for norsk dagligvarehandels største vindu for sortimentsendringer. Et vindu også for våre iskremnyheter som strekker seg fra premium nytelse med inspirasjon fra desserter og kaker som Brownies, Rocky Road og relansering av store fristelser i små formater, samt frukt- og saftisprodukter med høyt fruktinnhold. Både nyheter og eksisterende sortiment i iskremdiskene vil presentere vår nye identitet gjennom nye og revitaliserte produktdesign og markedsmateriell for vinter og vår 2021 og utover året.
De viktigste endringsagentene i den reisen vi skal ut på, er våre ansatte. Det viktigste bidraget til dette løftet, er at all vår atferd er synonym med våre verdier – og at vi gjør det i takt i vår operasjonelle og kommersielle drift. Internt har vi varmet opp til den eksterne lanseringen av rebrandingen siden 28. januar hvor vi startet med utskiftning av våre egne merkevaresymboler på fasader og øvrige fasiliteter. En stor dag – en viktig dag – en dag for å tenke bakover og fremover. Mest på det som ligger foran og etter oss, deler Morten Kolseth, Administrerende Direktør i Isbjørn Is Holding.
Vi gjør det lett å dele små gleder i hverdagen
«Isbjørn Is gjør det lett å dele små gleder i hverdagen» – vårt nye verdiforslag, har som formål å ta opp i seg hvem vi skal være for fremtiden, sier Markeds- og Kommunikasjonssjef Marvel Skreien Stigen. Vi skal i tillegg styrke vår unikhet gjennom en differensiert merkevareposisjonering vs. konkurrenter i kategorien – samt gøy, utadvendt, moderne og uttrykksfull. Logoen i seg selv skal symbolisere vår historie og identitet på en tydeligere måte – i en ny tid med bruk av nye virkemidler, fortsetter Skreien Stigen. Vi skal dyrke vår vennlighet og raushet, samtidig som vi skal dra merket mot økt lekenhet og uttrykksfullhet. Den visuelle identiteten skal tydelig avspeile hvilken kategori vi tilhører gjennom vår organiske form, vår kremete bunnfarge og sjokoladebrune font. Emballasjedesignene skal bygge kjennskap til modermerkevaren med tydelige kjennetegn og en distinkt fargebruk, og designet har som formål å bygge kjennskap og preferanse hos både store og små iskremglade. Våre produktlinjer innenfor segmentene Premium Nytelse og Helse og Sunnhet skal i større grad kobles til modermerkevaren gjennom en monolittisk merkevarearkitektur, avslutter Skreien Stigen.